15 April 2010

awan menemani langit

Intai langit dari laman abah.

Langit tak pernah sendirian. Walau ketika membiru atau kelabu. Langit sentiasa ditemani awan. Tak kira di mana. Tambah bila malam, langit ditemani bintang-bintang. Banyak sungguh yang menemani langit, tak kira siang atau malam. Diri kita pun sentiasa di kelilingi kawan-kawan yang kita sayang.

Kenapa aku memilih langit ketika berfikir begini? Langit menjadi alat bantu aku ketika berfikir. Beginilah analoginya hidup dikelilingi manusia-manusia. Yang berbeza citarasanya. Yang berbeza identitinya. Yang sama atau berbeza keinginannya.

Kita sama-sama ingin berjaya. Ingin bahagia. Sedang langit mengukir senyum bahagia. Awan berarak mendung, kelabu dan berlalu. Langit kehilangan awan buat seketika apabila hujan. Tapi langit tak sendirian. Langit ditemani guruh dan hujan. Ditambah petir yang menyilaukan. Manusia di bumi lari mencari perlindungan dan berkata, "Ah, hujan pula."

Ketika kita mampu tersenyum, kita ditemani teman-teman.
Bila bersedih adakalanya kita memilih untuk sendirian.
Ini bukan cerita pilu. Tapi fikir-fikirkan. Kau bintang, langit atau awan? Kau petir atau hujan? Atau kau manusia yang lari mencari perlindungan dan salahkan hujan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan