28 Ogos 2011

Resipi Onion Rings Super Rangup Sedap Giler


1. 2 biji bawang kuning saiz sederhana.
2. Hiris bawang dan jadi gegelung macam ni.
+ +

3. Campurkan 1 cawan tepung jagung dan 2 cawan tepung gandum, sedikit garam dan lada hitam. Gaul rata dan curahkan air soda sehingga dapat adunan yang sedikit pekat. Rehatkan    
                                     selama 10 minit sebelum digunakan untuk menggoreng. 
4. Pilih serbuk roti jenis Panko. Letakkan sedikit garam dan sebuk paprika atau lada hitam secukup rasa.


5. Celupkan gegelung bawang ke dalam bancuhan tepung dengan menggunakan garfu. Letakkan gegelung bawang ni di dalam pinggan serbuk roti (gunakan garfu berlainan untuk mengelakkan bancuhan tepung melekat pada serbuk roti jadi bergumpal) dan gorengkan di dalam kuali dengan minyak yang panas dan banyak (deep fry).



6. Ulangi langkah ini dan buat satu demi satu dengan sabar dan redha. ;)


Tips:
1. Gunakan bawang saiz sederhana untuk dapatkan gegelung bawang yang kiut. Kalau nak guna saiz besar pun tak jadi hal.

2. Kalau tak jumpa air soda? Aku pernah guna Ais Krim Soda... dan jadi. Tapi kalau Pepsi ke Mirinda Oren ke aku x jaminlah rasa dia jadi macam apa kan.... Hehe... Kenapa guna air soda? Aku rasa untuk dapatkan kesan ranggup.

3. Buat onion rings ni memang kena banyak sabar sebab kita kena buat satu-satu. Sebabnya, nak elakkan kerugian pada serbuk roti yang senang bergumpal bila dia dah bersatu padu dengan bancuhan tepung tu. 

4. Gunakan minyak yang dah betul-betul panas kalu tak saduran bawang dengan tepung dan serbuk roti akan serap banyak minyak.

5. Dalam resepi asal ada juga keperluan untuk menambahkan bancuhan tepung tadi dengan tepung ubi kentang. Tapi sebab sepekat yang berapa gram sangat harganya agak mahal dan aku rasa tak berbaloi, aku ambil satu sudu kentang lenyek dan campurkan dalam bancuhan tepung. Tapi, kalau korang tak buat kentang lenyek sebagai pasangan sejoli onion rings ni tak pe boleh diabaikan satu ramuan ni. Insya Allah masih dapat kesan ranggup.

6. Kalau tak dapat cari serbuk roti jenis PANKO? Tak pe jangan menangis. Ni resepi Jamie Oliver aku kongsikan dengan korang. Amik roti biasa, (Jamie pakai roti Wholemeal utk lebih berkhasiat katanya) kisar dalam pengisar kering dan panggangkan sekejap dalam ketuhar atau kuali leper untuk kesan yang lebih kering. Dan jadilah serbuk roti ala2 Jamie Oliver bukan cap PANKO. 


SELAMAT MENCUBA... ;)

2 ulasan: