03 Ogos 2011

Enam Ratus Sepuluh Hari

610 hari - semak jangan tak semak Pjan!
Enam ratus sepuluh hari - kalau tak salah hitunglah. Dari Disember 2009 hingga ke hari ni aku dalam sektor awam ni. Hari ni aku jadi juri pertandingan menulis esei anjuran dua agensi di bawak KPKK.Tak payahlah aku tulis details sangat, karang orang kidnap aku lak kalau tau anak dorang tak dapat tempat pertama pertandingan tu. 

Ok2, bukan nak cerita apa sangat pasal pertandingan tu, tapi aku nak berkongsi cerita jadi juri di peringat saringan ni MEMANGGGGGGGGGGGGG fuh, macam-macam perasaan ada. Sudahlah aku terdatang lewat sebab dapat surat arahan lewat jadi makanya, aku terlepaslah sesi taklimat yang penuh bermakna bagi seorang juri lebih-lebih lagi jadi juri bidan terjum macam aku ni.

Di pendekkan cerita. Urus setia suruhlah aku jadi juri untuk karangan budak sekolah rendah. Maka, dengan sangapnya aku pun duduk dan diberikan ulasan ringkas serta nota kriteria penyemakan kertas-kertas pertandingan menulis esei.

Perasaan aku macam-macam - cemas, hairan, kelakar nak tergelak sebab gelakkan diri sendiri yang macam blur semacam dan lain-lain lagi. Kumpulan aku cuma tiga orang je, termasuk aku jadi empat. Aku pegang pen, capai kertas budak-budak tu terus aku macam, 'eh, kena baca semua eh?'. 

Muka aku dah memang macam orang kurang darah dah, terus sorang kakak tu sapa aku, 'tak pe dik, ni peringkat saringan kita check format je dulu. Kalau baca semua nanti memang tak sudah'. Hehehe... aku gelak sendiri, tersipu-sipu malu dan bodoh-bodoh macam dah lama tak pergi sekolah. (Tapi memang pun dah lama tak gi sekolah!)

Jadi, terciptalah satu lagi sejarah dalam hidup aku setelah 28 tahun hidup. Dulu-dulu masa kecik, aku pasang cita-cita nak jadi cikgu kan? Kan? Hahaha... nah aku terlupa nak bayangkan kalau aku jadi cikgu ni sebenarnya bukan hanya mengajar tapi kena ada extra time untuk semak kerja sekolah students. 

Jasa cikgu akan aku kenang sampai bila-bila.

Check punya check memang stress!!!!!!!!! Sebab-sebabnya aku senaraikan seperti berikut:

a. aku rasa macam aku ada kat satu alam lain, yang mana aku rasa adik-adik ni sangatlah berfantasi dengan 
    tajuk yang diberi. istilah cikgu-cikgu karangan terpesong. istilah orang sekarang ke laut, dik!

b. format pertandingan suruh tulis dalam format karangan surat tidak rasmi. tapi, ada dalam bentuk cerpen,     
    ala-ala gaya penulisan fan club disney channel dll,

c. istilah cikgu-cikgu tulisan cakar ayam. walaupun aku tak dapat cakar ayam punya tulisan dan aku tak  
   nafikan memang ada tulisan tangan yang lebih cantik daripada tulisan tangan aku, aku memang dapat 
   selamilah perasaan cikgu-cikgu kalau semak hasil karangan 'cantik' kita dolu-dolu. alahai... ampunkan kami, 
   cikgu.

Akhir sekali, aku memang akan harungi hari-hari aku dengan sabar dan tabah. Harap-harap tak ada sesiapa yang tersinggung sebab zaman2 sekarang ni, persepsi lain2. Aku cakap dari segi pengalaman aku yang tak seberapa ni je, nanti orang ingat aku perasan hebat ke apa. Orang yang paling hebat dalam dunia ni, bagi aku ialah cikgu. Cikgu yang sebenar-benar cikgu ye, yang dedikasinya hanya mahu melahirkan anak-anak yang cemerlang dunia dan akhirat.

Semoga peranan cikgu ni kita hormati dan sanjungi sebab tak semua orang boleh menjadi pendidik yang benar-benar hebat dan berkualiti. Hidup, cikgu!

Untuk adik-adik di sekolah, teruslah suka menulis dan apa yang lebih penting banyakkan membaca kerana membaca tu kan jambatan ilmu.
Mari membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan