22 Ogos 2011

15 Ramadan: Iftar KodokMondok (Entri Terlampau)



Mashed Potato in the making.
Kalau korang buat x sedap, tu sebab kentang tu x dilenyek oleh Ketua Kodok. Hehe...
Super Panda dan kawan2 masak. Masya Allah.... rezeki.... rezeki...
15 Ramadan hari tu iftar dengan KodokMondok. Semua ada kecuali Kodok Bob, almaklumlah kodok junior - Tsara baru 2 bulan. Kecik sangat tu nak bawak jalan jauh.

Maka, dijadikan cerita, kali ni kitaorang iftar kat rumah Kodok Chubby kat Gombak. Dengan menu hidangan yang aku cadangkan macaroni cheese, mashed potato, chicken nugget tempura, onion ring n salad - fuh menu nak western tapi layan sirap selasih ais - yg macam telur berudu tu (sebab Ketua Kodok mengidam!) n teh O panas perisa blackurrant! (Mengucap... hahah)

Sebab aku dah offer menu tu maka dah jadi acara wajib untuk aku masak. Oh, silap KAMI masak bersama tapi aku jadi ala2 Cip Chef! Keadaan dapur... nauzubillah... boleh pengsan. Kalaulah mak aku buat spotcheck ala2 warden asrama... confirm KAMI kena ketuk ketampi macma Labu-Labi. Haha...

Pada hari kejadian semua dari ofis masing-masing, dengan Kota Lumpur hujan lebat menimpakan dirinya, ada semacam kerisauan kat aku yang dorang ni pasti tersangkut n mungkin acara memasak akan lambat.

Oh, rupanya tak, pukul 6 tuan rumah sampai - maka acara memasak pun bermula!

(Imbas belakang waktu)

Aku kat Giant: Err... saderi lupa beli pulak, (time ni dah bayar barang2 lain) maka aku pun tolak troli semua ke tempat sayuran. Ok, dapat. Sudah la aku nak chicken stock Maggi tak dak, tah apa rasa la aku masak nanti. Ulp.... jangan ada yang pengsan nanti sudah.

Dah sampai kat rumah, Kodok Chubby cakap: Jan, aku bersihkan dulu apa yang patut. Adik aku ni buat sepah pulak. Ok2... cuak kat dapur sebenarnya sebab tak da sapa yang tolong. Tolonglah, segera datangkan kawan-kawan aku yang lain.

Mix Salad with Mango n Raisins
Lepas tu Kodok Melaram datang, Ketua Kodok pun datang merempit dan fuhhh... lega Mondok pun sampai kemudiannya. Sambil2 tu aku dah macam rasa kalau lah aku peserta Masterchef confirm dah kalah.

Lepas tu masak... masak... masak.... masak.... dan beginilah hasilnya. Burpp... Alhamdulillah... 

** Resipi semua makanan ni Insya Allah nanti buat entri lain ye. 



Onion rings yang Super Rangup Sedap Best Gilerrr....
Mashed potato with gravy yg lebih sedap daripada KFC!
Macaroni n Cheese with Squid, Black Pepper Sausage n Mushroom. Emmm... yummy!

Same salad with extra cheddar cheese. Boommmm!

3 ulasan:

  1. ala.. Pinggan hidang tu semuanye corak lain2... X seragam langsung.. Ish..

    BalasPadam
  2. hahahahah... bukan nak makan pinggan pun. ok lah tu... janji semua pun kenyang siap tapau bawak balik lagi! hahaha

    BalasPadam
  3. rinduuu..nanti boleh buat lagi.new year ke? menu boleh tuka lain.lokasi jeng jeng..putrajaya mane lagi kan??? hehehee rindu korang sume!

    BalasPadam