12 April 2010

3 perkara...

3 perkara

Tiba-tiba teringat isi ceramah minggu lepas daripada seorang penceramah. Katanya - 3 perkara yang tak usah dikejar adalah maut, rezeki dan jodoh.

Melalui pembacaan aku dalam Harian Metro Jumaat lepas kalau tak silap, malaikat maut sebenarnya mendatangi kita sebanyak 70 kali sehari. Tapi selagi belum tibanya ajal kita, maka Allah tidak memerintahkan malaikat ini untuk cabut nyawa kita. Subhanallah, Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Jadi, jgnlah kita alpa dan leka. Sesungguhnya kita tak boleh jangka bila tiba ajal maut tu kerana tiap-tiap hari kita didatangi malaikat maut. Bukan sekali tapi 70 kali!

Insafilah dgn mengingatkan diri kita yg sering terlupa ni. Mulakan sesuatu dgn Bismillah. Disudahi sesuatu pekerjaan yg baik dengan Alhamdulillah. Yang lebih penting cukupkanlah solat 5 waktu kita dan minta keampunan dari-Nya, bukan saja untuk diri kita malah untuk semua org yang kita sayangi - keluarga dan kawan-kawan.

Maaf ye, aku bukan ustazah... tp aku ambil pendekatan ni utk muhasabah diri dan mengingatkan diriku yg sering juga terlupa. Pasal rezeki - definisi rezeki pada aku sangat meluas. Manakan tidak dr sekecik2 perkara tentang mkn minum, duit, gaji, pekerjaan dan lain2 semua bersangkut paut dgn rezeki. Mungkin hari ni kita dapat mkn sedap. Esok lusa makanan yg kita mkn tu rasanya dh x sama lagi.

Dulu, sewaktu dulu, mak aku pernah ckp kt aku. "Makan je la cu, hr ni rezeki ko mkn yg biasa2 jek, esok2 dpt la mkn sedap2." Oh ye, situasi aku ngan mak aku time tu kt meja makan n aku kalo bab2 mkn sgt la suka mkn yg sedap2. Satu hari tu mak aku msk biasa2 je, bukan x sedap tp secukup rasalah. Kena tazkirah a.k.a bebelan yg meruntun jiwa - mulai saat tu aku akn mkn je apa yg mak aku masak. Paling2 tak, aku lak tolong masakkan masakan yg sedap utk mak aku. Rezeki jgn ditolak...

Bab jodoh - erkkk... bab yg satu ni cukup sensitif utk aku mengulas. Memandangakn situasi aku atau kenyataannya aku belum mendapat suratan takdir aku yg mana aku belum berjumpa jodohku (muzik latar: Cari Jodoh - Wali Band) hahaha... maka aku harap korang paham2 la. Tapi pada aku, belum ditemukan jodoh bukanlah ukuran seseorang itu tidak berjaya menambat atau tertambat hati dgn sesiapa. Sesungguhnya percayalah dan berpegang teguh pada 1 ayat al-Quran ni yang maksudnya 'Setiap makhluk diciptakan berpasang-pasangan.'

Maka kerana inilah, aku sgt2 yakin, jodoh itu ketentuan Tuhan dan aku akan sabar menanti. Bak kata lirik lagu Anuar Zain - Sabarlah menanti.... Ku kan pulang bersama... Cinta... aaaa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan