07 Jun 2010

LBS - Ulasan Aku

Aku bagitau Kpah, "Aku dah tengok LBS tau semalam. Tapi, kalau kau nak aku teman ok je. Cerita dia ok la - ok maksud aku untuk novel setebal tu dijadikan filem kurang 2 jam, ok - best. Tapi, aku sangat suka Fazura. Watak Katerina memang 'in' dengan Fazura. Sangat!"

Memang kalau LBS ada sambungan dan cerita Katerina tu tolonglah jangan tukar pelakon lain. Fazura sangat Katerina. Walau babak dia dalam LBS ni adalah kurang 10 babak, tapi gaya, mimik muka dan jiwa Katerina ada kat Fazura.

Keseluruhan - filem ni terlalu padat. Kalau orang yang tak pernah baca LBS memang tertanya-tanya cam Ain (Hotfm bukan KK) untuk babak-babak tertentu. Kenapa camtu, kenapa camni?

Ada kelebihan bila para pelakon ni dapat bimbingan drpd Oyg Ahmad Daud untuk latihan sebelum ke lokasi sebenar. Watak Ayu yang Lisa Surihani bawak ada 'jiwa'. Dalam LBS ni, kita leh tengok muka Lisa yang sangat buruk bila dia marah lepas kena belasah dengan Azmi (Que Haidar).

Que Haidar sangat saiko dan ni la 'pelakon sebenar' walau kadang-kadang aku terpikir memang dia kena sentiasa berkemejakah dalam ini filem? Hehehe...

Kelemahan yang aku perasan - Sheila Mambo dan Que bahasakan watak ibu dengan panggilan ibu tapi Lisa bahasakan ibunya 'mak'. Eh, tak paham? Gi tengok sendiri.

Pasal aku tak pernah belajar kat IPTS - aku tak tau pulak para pengajarnya perlu dipanggil 'cikgu' instead of 'encik/tuan/puan or sir'.

Kesimpulannya - LBS best bagi orang-orang yang macam aku tak meletakkan harapan yang tinggi untuk sebuah filem yang diadaptasi daripada novel. Tapi banyak yang boleh dibuat penambahbaikkan dari segi garapan jalan ceritanya. Maksud aku babak-babak kenakalan Kasyah perlu dibanyakkan lagi untuk menunjukkan kesetanannya. Buat sampai orang meluat.

Pengulas macam aku ni macam senang je mengulas, kan? Tapi, tu la aku cakap LBS - filem ini, cerita ini memang best untuk ditonton. Aku nak tunggu novel JIBAM lak kat wayang. Dulu ada ura-ura pasal hal ni tapi senyap pulak sekarang. Ingat JIBAM mesti aku teringat pasal katak pisang :P

1 ulasan:

  1. aku dah ajak aja... tp die ngomel pasal kaki die dah bengkak la plak sbb dah jln2 sekeliling alamanda...

    BalasPadam