18 Jun 2010

Bersabarlah Jawabnya

Bukan kerana kecewa cinta. Hakikatnya seperti diberikan nyawa kali kedua.

"Aku... bla, bla, bla... begitu, begini."
Sabarlah... keluarga dan kawan-kawan cakap suruh aku bersabar. Ya, aku sedang ke arah itu. Sedang belajar bersabar. Walau hidup ni aku rasakan tak adil untuk menanggungnya. Tidak adil tetapi dah pun terjadi. Dengan izin-Nya juga sesuatu perkara itu terjadi. Bersabarlah.

“Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu apabila kesusahan menimpa, mereka berkata; sesungguhnya kami ini milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kami akan kembali.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-156)


Hidup siapa yang tak pernah diduga, walau dugaan itu datang di luar batasan fikiran kita. Aku perlu kuat, kuat untuk meneruskan kehidupan. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui segala yang terjadi dan pasti ada hikmahnya. Biarlah aku hadapinya dengan senyuman, bimbang melihat orang keliling kita bimbangkan kita. Insya Allah aku binakan kekuatan baru ini dengan doa kalian.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Demi Allah yang jiwaku di tangannya! Tidak Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan ada kebaikan baginya dan tiada kebaikan itu kecuali bagi mukmin jika memperoleh kegembiraan, dia berterima kasih bererti kebaikan baginya. Jika ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan