24 Jun 2010

Dia Tak Hebat Mana Pun

To: KodoksMondok -> Entri ni bukan pasal hal-hal bila aku nak kawen atau aku disuruh kawen. Tak.

"Dia cakap macam tu ke, Jan?"
"Ha'ah," sambung aku, "Kenapa?"
"Ayat tu sangat menghina kau weh... Macam mana dia cakap?"
"Sampai bila kau nak jadi macam ni, Jan?" Aku senyum tak pasti untuk apa.
"Dia ingat dia siapa, bukannya hebat mana pun!"

Dorang pung-pang-pung-pang... aku macam terbangang-bangang lagi sekali. 'Ayat tu menghina aku eh? Tah, lantaklah... orang tu pun bukanlah hebat mana pun. Baru masuk pun dah buat kes. Kes buat orang meluat, buat orang lain rasa macam nak bagi penampar kat muka dia.

Betul... kawan-kawan aku ni (my classmate Journalism - Arip, Lin, Ijat n Baby) punya respon sangat gila-gila hebat berpung-pang-pung-pang hanya satu ayat yang aku tulis kat atas tadi. Kata-kata daripada kenalan yang tak berapa rapat tapi perasan hebat.

Masa aku dihamburkan dengan kata-kata tu, aku sangat tenang walau terkaget sikit (may be at that time i was blurred)

Hina ke? Aku tak terasa begitu awal-awalnya. Tapi bila dah diprovokasi, adalah terasa sikit. Tak pelah, kadang-kadang yang membezakan diri seseorang tu bijak adalah melalui kata-katanya. Aku diam tak bermakna aku setuju. Aku diam tak bermakna kata-katanya betul.

Persoalan sampai bila tu, biarlah masa yang menentukan. Ingat, kita bukan bersaing dengan sesiapa tapi yang sebenarnya kita bersaing dengan diri kita sendiri.

4 ulasan:

  1. betul pijan, mmg kita bersaing dengan diri kita.., dan diri kita ini ialah apa yang keluar daripada mulut kita.. biarlah si dia itu nak cakap apa, walaupun kita tahu si dia itu tak perlu berkata sedemikian, (biarpun apa intensi si dia berkata begitu).

    BalasPadam
  2. t.kasih pin-spins...
    ada pun dgn ini sy masih lagi terpinga-pinga siapakah gerangan tuan/puan hamba?(maaf sy mempunyai short term memory lost) tp kalau terus nk menjadi misteri pun, i on jer... hehehe...

    BalasPadam
  3. Biadap betul dia tu. Dah la perasan handsome. Pfftt...

    Baby xoxo

    BalasPadam
  4. hehhee... sabar b sabar k. org mcm tu x ke mana la... :)

    BalasPadam