10 Disember 2010

Ketawa Sakan Tengok Cerita Hantu

Salam buat semua kawan-kawan yang kita sayang. Baru je filem Hantu Kak Limah Balik Rumah mula ditayangkan semalam, hari ni, aku, Kpah, Wa n Aja dah tercongok kat TGV KLCC.

Fresh lagi baru kuar dari oven. Hehehe... Jadi filem hantu ni atau pendekatan Mamat Khalid menggunakan zombie memang lawak yang bukan splastik. Sebaliknya, di sebalik ketawa hingga boleh pecah perut dan buatkan hujung mata aku berair, tambahan lagi boleh menegangkan otot pipi, pastinya filem ni jugak menyelitkan mesej yang pedas, sinis dan sesuai dengan keadaan semasa.

Mesej dari unsur politik, sosial, dan ekonomi hingga ke babak percintaan diadun dengan seimbang. Dari segi politik - kita dapat melihat bagaimana pemimpin muda perlu diberikan ruang untuk bersuara manakala pemimpin veteran juga tidak bolehlah merasa syok sendiri hingga mahu jadi pemimpin sampai mati. Yang lebih tua perlu memimpin generasi muda untuk lantang bersuara kerana mereka inilah yang akan memimpin pada masa depan.

Ketika menonton filem ini, memang gelak tak sudah. Tapi, saya sempat menangkap mesej dari segi sosialnya yang mana saya merasakan Mamat Khalid ingin memberi teguran sinis terhadap nilai-nilai tanggungjawab kita antara sesama jiran.

Dari segi lain, mesejnya disampaikan oleh teraju utamanya, Awie yang sajak memegang watak Hussein bila mana dia merasakan jika ingin meminang anak dara seseorang dia perlu meningkatkan taraf hidup atau taraf ekonomi dirinya sehingga sanggup mencari pekerjaan di Singapura.

Apa tunggu lagi? Korang pergilah tengok sendiri gerenti puas hati. Kalau kutipannya nanti tak sampai RM40 juta pun sekurang-kurangnya ada jugak filem Malaysia yang dibuat menepati kehendak penonton dan menghiburkan.

Daripada 5 bintang saya beri 4 1/2 bintang bagi karya Mamat Khalid ni. Cayalah...


4 ulasan:

  1. aku x pernah la plak terpikir nak mencari mesejnye.. aku mmg pikir nak gelak je.. bagus sungguh ko ni. bangga aku menonton cite yg bermesej ini.. hehe.. Kak Limah mmg best!!! smpai wa n aja pikir aku nak ajak dorg ziarah org yg bernama kak limah!!!

    BalasPadam
  2. aja tanya ko, sape kak limah?? hahaha... adoi... pastu wa tanya, seram x citer tu?? sudahnya dgr gelak aku lagi seram.

    enjet2 semut... sape sakit naik atas... (nari poco-poco) hahahaha...

    BalasPadam
  3. hahahahaha.. kadang2 bile terbayang aku jd gelak sorg2

    BalasPadam
  4. hahaha... kpah gelak sorang2 tu maknanya dh kena sampuk!

    abi hurairah: kak limah nampak seksi pulak malam2 ni... hehehe

    BalasPadam