20 Disember 2010

Siapa Diri Kita?

Tadi aku terbaca nota sorang kawan kat FB yang bertajuk Siapa Diri Kita? Catatan ringkas tu kemukakan siapa diri kita bergantung kepada dua faktor iaitu:

i. buku-buku yang kita baca
ii. 5 orang yang rapat dengan kita

Huraiannya, kalau kita adalah jenis orang yang suka membaca buku motivasi maka kita adalah seorang yang termotivasi. Sebaliknya kalau kita suka baca komik, hidup kita pun kurang lebih macam dalam komik jugak la.

Huraian kedua, kalau 5 orang yang rapat dengan kita cenderung suka bersukan, maka tak silap lagi kita pun memang 'kaki' sukan! Bukan kaki busuk... eh? hehe...

Jadi, aku muhasabah diri yang mudah pelupa ni. Eh, mudah lupa ni... genre buku apa yang terakhir sekali aku baca. Kalau tak silap, ni kalau tak silap la eh... buku kecil 1Malaysia! Waaaahh... sangat patriotik kan aku neh?

Buku atau novel terakhir aku baca tulisan Ramlee Awang Murshid - Cinta Sufi. Tapi dah berbulan aku tak sudah habiskan bacaan aku tu lagi. Oh, ye dan juga buku Natrah tulisan Fatini Yaacob. Tu pun aku baca bab akhirnya saja.

Kalau dilihat pada faktor kedua - lima orang yang rapat dengan diri kita akan menentukan siapa diri kita, aku rasa orang yang rapat dengan aku bukan lima tapi banyak! Kodoksmondok je ada enam. Famili aku keahlian dah jadi 8 dewasa + 5 budak kecik! Hahaha... 13

Tengok orang keliling aku memang semua meriah, jadi paham-paham je la kalau ada ketikanya bila korang berborak dengan aku pun jadi meriah macam bunga api pada sambutan tahun baru dan mercun merah pada sambutan tahun baru cina, ni lah sebabnya... Aku sentiasa di kelilingi oleh orang-orang yang meriah! Yang banyak ragamnya juga... dan lagi... dan lagi... korang pun samalah. Hahaha... kantoi!

Korang yang baca blog aku ni pun meriah cam bunyi letupan bunga api kat Dataran Merdeka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan