08 Disember 2010

ke penjara itu


Buat kawan-kawan yang kita sayang. Saya mahu berkongsi cerita ni. Pagi tadi saya masuk penjara. Erk? Tapi, saya bukan OB tau. OB tu ialah Orang Bersalah.

Saya ke Penjara Kajang untuk melawat banduan di sana. Banduan tu pun bukan siapa-siapa. Saya tak pernah kenal mereka. Tapi, pesan seseorang, jangan sampai banduan atau orang penjara ngorat ko tau! Eh? Sesuatu kan...

Oh, bukan hal ni yang nak dikongsikan. Tapi, balik kepada realiti kehidupan. Suka saya mengingatkan diri sendiri - tak ada orang yang mahu dirinya jadi jahat. Mustahilkan? Sudahlah lahir sempurna tiba-tiba pilih jalan kejahatan - kancah hina.

Pastilah hidup ni punya pilihan. Mahu baik atau tidak. Tapi satu cerita yang telah saya tonton, kawan-kawan yang kita sayang boleh ulang baca atau baca semula omelan kecil saya di sini.

Baiklah, pertama sekali ini adalah pertama kali saya akan masuk ke kawasan atau kompleks penjara yang dekat dengan banduan. Sebelum ni saya pernah ke sini untuk menghadiri mesyuarat.

Usai bersalaman dan mengenalkan diri dengan pegawai-pegawai Jabatan Penjara, saya dan ahli delegasi diminta untuk menyimpan segala barang-barang yang dibawa termasuk beg tangan wanita, dompet, segala nilai mata wang yang ada di poket seluar dan juga telefon bimbit!

Maka, saya tak dapat tipu diri sendiri bilamana saya rasa 'sesuatu'. Antara persoalan dalam kepala, "Perlu ke...?", begitu dan begini. Tapi, mungkin kerana air muka saya tak boleh tipu pagawai-pegawai kat situ pun cakap, "Tak pe, letak dalam locker ni pasti selamat."

Kemudian saya disapa oleh salah seorang pegawai atasan Jabatan Penjara ni, "Nanti saya nak tahu apa perasaan Cik Hafizan sebelum masuk dan selepas keluar dari penjara ni, ok?"
"Hehehe... Ok, Puan" saya gelak saja. Aduaiii....

-tbc-





Tiada ulasan:

Catat Ulasan