08 Disember 2010

ke penjara itu - babak seterusnya

Kaki saya melangkah. Semakin dekat ke arah banduan. Hampir dekat. Ketika mereka sedang berkawad itu terdengar ucap selamat, "Selamat pagi, Yang Berbahagia Datuk."

Sambil berjalan, melihat dan mendengar taklimat yang diberikan saya dan otak saya rancak mentafsir dan berbunga-bunga soalan yang ingin saya tanyakan. Tapi, dipendekkan cerita, saya ringkaskan pikiran saya begini...

Semalang-malang nasib mereka memilih jalan kehidupan yang begini, ada satu tempat koreksional yang bisa membimbing dan membetulkan mereka. Menyuluhkan kembali pilihan hidup mereka. Mengelokkan semula babak-babak gelap kehidupan mereka.

Di sini, banduan-banduan ini dipulihkan melalui teras pemulihan: perubahan sikap, kemahiran dan ilmu (A - Attitude S - Skills dan K - Knowledge). Maka, segala persepsi, stigma dan prasangka buruk kita terhadap banduan ini perlu diperbetulkan.

Banduan-banduan ini apabila keluar nanti tidak perlulah disisihkan dalam masyarakat. Di sini, melalui program-program dan modul-modul yang mengikut standard piawaian antarabangsa, banduan-banduan ini diberi pilihan untuk memilih kemahiran dan ilmu seperti menjahit, bercucuk tanam, mencanting batik, memasak, membuat gubahan dan sebagainya. Program berteraskan agama dan kerohanian juga turut diberikan.

Pendek kata, banduan yang dilepas bebaskan di dalam masyarakat setelah dipulihkan daripada kesalahannya sebagai orang yang tak berguna itu adalah SALAH. Dan kita juga perlu menyalahkan diri kita jika kita merasa mereka itu SALAH. Ya, memang benar mereka SALAH tapi yang lebih SALAH adalah kita kerana kita berfikir secara SALAH untuk menerima mereka. Mengerti?

Sama ada kalian setuju atau tidak dengan pikiran saya juga tak menjadi SALAH. Yang sebetulnya, selain menerima mereka, kita juga harus memBETULkan diri kita. Setidak-tidaknya memBETULkan pikiran kita bahawa mereka perlu diberi ruang dan peluang untuk menjadi BETUL. Betulkan kata saya?


pikiran kita juga perlu bebas seperti bebasnya burung yang terbang di angkasa dan tidak hanya memikir SALAH orang. insafi diri itulah cerminan peribadi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan