12 Disember 2010

Baiklah...


Jadilah yang terbaik untuk dapat yang terbaik. Oh, begitu ke? Walau menjadi yang terbaik itu bukanlah yang pertama atau sebaliknya. Cepat atau lambat? Terbaik tak bermakna juara. Terbaik juga mungkin akan jadi yang terkemudian atau yang akhir.

Baiklah untuk jadi yang terbaik, mestilah bermula dengan diri sendiri. Kadang-kadang bila kita jadi baik pun kita boleh rasa letih dan bosan. Kalau tak setuju, lagi sekali aku cadangkan korang tengok cerita kartun Megamind.

Hero yang ala-ala hensem yang gunakan suara Brad Pitt tu pun sampai satu tahap kena tipu dan buat cerita yang kononnya dia dah mati. Pada hal dia nak sembunyikan diri dari masyarakat.

Tengok dia kan hero, hero bermakna orang baik-baik. Tapi dia menipu. Menipu tu kan perbuatan jahat sebab macam tak jujur. Tapi sebab apa dia buat macam tu, mestilah sebab dia tahu batas diri dia pada satu tahap dia harus berhenti.

Tapi bukanlah berhenti jadi baik atau yang terbaik. Sebab orang baik atau berbuat baik tetap akan dikenang sampai bila-bila apatah lagi kalau kita dah dari awal persiapkan diri kita untuk jadi yang terbaik.



2 ulasan: