25 Mei 2010

Takut Jadi Kuat

Hari pertama bengkel - hancur!!! Sakit kepala, tenguk dan bahu aku menjadi-jadi lagi. Sama cam kat kursus Langkawi hari tu. Aduiihh... bila tengok artikel pasal stress, hal yg jadi kat aku ni adalah simptom-simptom stress la ni. Aku stress ke?

Huhuhu... sikit la. Hal-hal pengucapan awam ni memang buat adrenalin aku bergerak laju. Angin dalam badan pun belumba-lumba mengembangkan saluran-saluran yang patut untuk dikeluarkan.

Bengkel aku lak tak jauh mana... sekangkang kera je dah sampai opis. Fasilitis kat sini - hahahhahancur gak. Tak lah teruk tapi... sekadar apa adanya saja la.

Sekarang pukul 3 pagi yang sepi. Orang lain tengah bermimpi aku ketuk stori, merepek kat sini. Kekadang dengar bunyi motor merempit. Tah-tah pondan-pondan di lorong-lorong itu tengah kencang berbisnes.

Aku sambil ketuk-ketuk ni, cari bahan untuk presentation Rabu ni. Nah, hal-hal yang akan membuatkan aku berpeluh-peluh, gugup dan gagap - hishh mintak simpang.

Kata penceramah, tu perkara normal. Rasa takut sebeum memulakan sesuatu perkara (dalam konteks ni utk berucap la). Sebab rasa takut tu nanti akan jadi kekuatan untuk diri kita.

Kekuatan yang macam mana? Kata penceramah tu, sedang nak berucap kalau tangan menggeletar tu kita akan salurkan segala kelemahan kita tu pada suara. Itulah sebab bila kita berucap, kekuatan suara kita adalah 3 kali ganda daripada suara kita bila bercakap biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan