26 Julai 2010

Review: Perempuan Berkalung Sorban

Filem Perempuan Berkalung Sorban ni mencetuskan kontroversi di bumi kelahirannya sendiri. Banyak review yang aku baca dan kaji kebanyakannya tidak menyetujui cara penyampaian maksud Islam dengan medium seperti ini.

Jalan ceritanya berkisarkan seorang perempuan (Anissa) yang merupakan anak seorang kiyai yang mempunyai pendirian, tegas, mahu bersaing, suka ilmu dan suka menulis. Dia juga seorang yang lasak dan bercita-cita tinggi.

Namun demikian, segala kebolehannya dinafikan apabila segala yang bersifat maskulin tidak boleh dilakukan olehnya. Hanya dengan alasan syurga wanita itu telah ditetapkan di rumah. Perlu berbakti pada suami dan tidak boleh buat itu dan ini (menjadi pemimpin, menunggang kuda, melanjutkan pelajaran yang tidak ditemani muhrim dan perlu menuruti segala ajakan suami bila saja diperlukan -> this part yang jadi sgt kontroversi)

Filem ini mendapat tentangan di negara seberang kerana ada yang berpendapat, mesej dalam filem ini seolah-olah menentang dan memburuk-burukkan lagi pandangan dunia luar terhadap Islam. Tetapi, jika dilihat dari sudut pandang yang berlainan - sewaktu dulu kan beginilah Islam itu dicerminkan.

Di sini saya sertakan pandangan daripada ustaz kontroversi di Malaysia siapa lagi kalau bukan bekas mufti Perlis Ustaz Asri Zainal Abidin mengenai pandangan beliau tentang filem ini.
http://drmaza.com/home/?p=1117

Tiada ulasan:

Catat Ulasan