31 Mac 2010

Berangan Nak Jadi Oprah Winfrey


Time kecik-kecik dulu, bila cikgu tanya or suruh tulis dalam kad kuning ke hijau (lupe suda), dari sekolah rendah sampai sekolah menengah mesti aku tulis or bagitau aku nak jadi cikgu. Kenapa cikgu? Sebab aku rasa pekerjaan mulia ni hebat. Lagi pun tanpa cikgu manalah ada pemimpin2 sekarang. Tok det pun mesti berterima kasih dengan cikgu, apa lagi Najib atau Pak Lah.

Naik sikit tahap pemikiran aku yang tah pape masa remaja tu, aku berangan nak jadi lawyer plak. Sebabnya aku masuk debat - beriya pung, pang, pung, pang (walaupun waktu tu aku bkn wakil sekolah - debat tu hanya dalam kelas utk subjek bahasa Melayu je!). Hehehe...

Dah betul dah arah aku, siap masuk UiTM aku pilih utk belajar Diploma Pentadbiran Awam, pastu nak sambung Law. Hmm... kerana doa mak aku gak kot yang x mo aku jadi lawyer, maka signal yang aku bagi time tu ialah utk ke Masscomm. Ingat senang nak buat Masscomm. Nak masuk pun kena interview tanya pasal current issues.

Lalalala... lepas praktikal kt Berita Harian, sorang lecturer aku tanya sapa nk jd wartawan? Aku antara orang yang kudung pada saat itu. Hmm... bukan aku x jiwa nak jadi wartawan. Sangat jiwa, tapi medula oblogata aku bagitau aku nak buat benda (kerjaya) dalam bidang lain. Tapi time tu x decide lagi nak jadi apa.

Setelah menganggur 2-3 bulan, barulah aku tau betapa x bestnya bila x buat apape. Maka, kawan aku pun tanya nak try jadi Copywriter? Hmm... bolehlah. Bermulalah kerjaya aku sebagai Junior Copywriter di radio Hotfm - Lebih Hangat Daripada Biasa tu setelah mengalami sesi temuduga yang sungguh aku x duga! Err... coretan temuduga tu aku penah tulis dalam blog aku kt Friendster.

Eh, tulis tajuk berangan nak jadi Oprah - tapi banyak lak yg aku bebel ni. Hmm... kenapa nak jadi Oprah? Erk, bukan maksud aku nk tukar warna kulit cam dia. Bukan! Tapi aku berangan nak buat talk show cam Oprah buat sebab impak rancangan tu sangat-sangat terkesan dalam hidup aku dan jugak orang lain.

Terkesan sampai aku perasan dan berangan nk jd cam dia! Hahaha... Terkesan tengok perubahan sorang remaja perempuan Filipina yang didera bapanya, bangkit dari kesusahan hidup tapi akhirnya mampu mengagumkan dunia berkat bakat nyanyiannya - berduet dengan Celion Dion! Memang sangat meremangkan bulu roma!

Banyak lagi episod dalam Oprah Winfrey's Show yang buat aku tertanya-tanya, kalau la aku boleh jadi cam dia... Oh, ye! Dalam satu episod ulangtahun Oprah Winfrey's Show, yang Black Eyed Peas tgh buat show utk konsert tu, penonton boleh lak menari ramai-ramai utk steps yg sama! Suprise untuk Oprah kata mereka!

Lalalalala... aku kat sini bukan untuk berangan! Tapi kenyataannya aku sekarang bekerja sebagai Pegawai Penerangan. Live Your Best Life.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan