25 Mac 2010

aku.buku.foto.

Bismillah...

Hujung minggu ni, Insya Allah akan ke Pesta Buku Antarabangsa. Satu-satunya event kt KL yg aku x pernah missed. Salah satu kegilaan aku adalah buku. Jangan tanya banyak mana buku yang aku dah baca sebab belum pun satu-satu buku tu habis, aku dah beli buku baru. Heheheh... pendek kata aku ni gila beli buku termasuklah majalah dan novel.

Genre buku kesukaan aku pelbagai - politik, motivasi, psikologi, agama dan lain-lain. Kalau majalah sekarang ni layan utk fotografi aje. Satu lagi kegilaan aku ialah 'menembak' gambar. Tapi tak lah gila sangat sampai beli ribu-riban aksesories kamera. Aku cuma ada DSLR Olympus e-300 je ye. Beli time belajar. Memula dulu takut nak mencuba, berkat tunjuk ajar arwah Hj. Shafie time belajar Fotocomm dulu arwah bawak ke Padang, Sumatera. Tu la first time aku pegang DSLR. Arwah pesan tangkap je - trial n error.

Alhamdulillah, kalau tak kerana percubaan pertama tu aku pun x tau aku ada bakat dan minat dalam bidang fotografi ni. Pencapaian - bukanlah nak riak sekadar berkongsi. Final semester, arwah suruh aku masuk Visit Malaysia Year Eco Challenge yang mana program ni melibatkan media Malaysia - maksudnya ada fotografer yang profesional. Satu gambar aku menang untuk kategori 'Pasar'. Task bermula kt KL lagi - dalam keadaan penat dan stress manalah ada mood nak 'menembak', kan! Hantam sajalah!

Sampai kat Pasar Besar Siti Khadijah, Kelantan - kami pun 'menembak'. Satu team 4 orang, dalam team aku ada 2 DSLR. Kami setuju, gambar aku yang dipilih untuk kategori tu. Alih-alih diumumkan menang, rasa macam tak percaya. Sebabnya, aku student tapi dapat kalahkan mamat-mamat fotografer ni... hehhehe.

Moralnya - dalam diri satu-satu individu tu ada kelebihan yang tak kita sedari selagi kita belum mencubanya. Kata pakar motivasi, kita perlu menerobos kebolehan diri dan jangan berkata tidak-tidak.




P/S: Macam biasa lah, dah aku yang menembak, confirmlah ni bukan aku. Hehehe...
Gambar Pasar Siti Khadijah tu kasi aku time utk carik balik. Nanti aku kasi upload.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan