30 Mac 2010

manusia bangkai, manusia bingai

Bismillah.

Sabtu lepas, menjadi tajuk utama akhbar - anjing menggonggong mayat bayi yang baru saja dilahirkan. Masya Allah. Apa nak jadi? Ibaratkan nyawa manusia dah tak ada nilai, sampai boleh jadi santapan si anjing jalanan. Tapi yang lebih celaka, manusia yang serupa bangkai sanggup buat perbuatan keji dan terkutuk - biarkan satu nyawa dicampakkan umpama sampah!

Tahlah, kat Malaysia ni macam trend pulak - sekali berita buang bayi, berderet-deretlah kes seumpamanya untuk berhari-hari, minggu ke minggu sampai berbulan-bulan. Bila kes bunuh - macam-macam pulak cara pembunuhan dilakukan. Aku terasa macam manusia-manusia kt negara aku ni dah sakit jiwa - parah dah ni!

Hebatnya kejadian manusia, Allah dah berikan akal, tapi bila akal tak dapat mengawal nafsu, nafsu di'raja'kan dalam diri ni lah padahnya. Buat diri aku yang sering terlupa, aku sentiasa mohon perlindungan diri, keluarga, kawan-kawan yang aku sayang dan saudara seIslamku selamat dunia akhirat. Moga kita sentiasa dibawah perlindungan-Nya. Aminn...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan