29 Mac 2010

amarah

Bismillah.

Sekadar ingin berkongsi apa yang aku baca drpd majalah Solusi mengenai marah. "Marah itu penyakit rohani yang memberi kesan pada jasmani. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali tua dan mati. Carilah ubat marah."

Agak-agak apalah ye ubat marah? Tapi kenapa kita perlu marah, sedang kita adalah dituntut untuk belajar bersabar. Pada aku, kita berhak utk berasa marah... tp agak-agaklah. Bila kita perlu marah? Kalau aku, aku akan marah bila mana aku berasa terancam, atas dasar utk mempertahankan diri dan meluahkan emosi aku yg sebenar2nya.

Tapi, "Apabila marah, pintu akal seolah2 tertutup, fikiran tersentak dan memutuskan segala idea serta hilangnya segala pertimbangan." Yup, betul aku sgt setuju. Apa yang penting jgn terbawa-bawa amarah tu, lalu jd perkara yg boleh diungkit2. Apabila akal dalam keadaan lebih waras dan diri lebih tenang, pilihlah untuk berbincang dengan keadaan yang terkawal.

"Jujurlah terhadap diri sendiri ketika bermuhasabah. Koreksi satu persatu kesalahan kita. Jangan menafikan realiti. Setelah disedari kelemahan dan kesilapan kita, maka akuilah hakikat itu. Ingat, kita perlu memaafkan diri kita kerana kita juga perlu mengasihi diri kita sendiri."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan