14 November 2010

Cerita dari Dapur

Kelmarin bila aku balik je lepas Maghrib - aku nampak sesosok tubuh mak kat dapur tengah panaskan kuali besar. Buah-buah dan bahan nak buat rojak ada yang mak dah tolong sediakan dan ada yang perlu dibuat.

Mak pun bagi command "Lepas ni adik tolong mak kupas semua buah ni, bahan lain mak dah buat, ni mak nak goreng kacang. Nanti adik tolong kisar bila dah sejuk. Asam jawa dah beli?" Dan lagi, dan lagi... mak terus membebel. Ni siapa yang tolong siapa tah la. Excited mak, macam dia yang nak pergi menjual kat Hari Kanak-Kanak tu esok.
Terus aku mesej Kpah kurang lebih macam ni bunyinya - weh, dapur aku dah nak macam buat kenduri sambut menantu ni. Kpah balas - ye ke? dapur aku lak macam nak buat majlis bertunang. Sengal pulak si Kpah ni! Haisshh...

Dan setelah macam-macam berlaku kat dapur mak tu, maka aku pun nak buat aiskrim Malaysia pulak. Terus mak menyampuk, "Kenapa tak cakap awal-awal? Kalau tak boleh mak ngan abah buat siang tadi." Halalala... romantik orang tua, saja je nak jeleskan aku.
"Orang tak nak susahkan mak la."

Sebenarnya satu je yang aku fikir - karang kalau mak penat, percuma je aku kena marah balik. Tapi tah kenapa mak semacam teruja nak buat semua ni sambil-sambil tu memang teruslah teringat balik nostalgia lama. Nasib baik jugaklah mak tolong sebab tangan aku yang pekong ni susah gak nak tolong simpulkan aiskrim Malaysia ni.

"Dulu mak ingat lagi, mak jual aiskrim Malaysia ni 5 sen je. Ni kau nak jual berapa? Apa lagi yang korang jual? Nanti nak bahagi untung macam mana?" Ni antara soalan ala-ala Donald Trump dari mak aku yang mana ilmu berniaga ni dia tengah ajarkan kat aku.


2 ulasan:

  1. mak ko mmg bleh dilantik sbg penasihat external kodok yg merangkumi sosial, ekonomi dan segala bidang.

    BalasPadam
  2. haha... ekonomi rumah tangga, kemahiran hidup dan sosiologi n antropologi gak! haha... tu la mak aku yang special *wink*

    BalasPadam