09 Disember 2014

tiba-tiba dah disember





Bismillah...

Alhamdulillah. Pantas betul masa berjalan. Aku suka. Moga hilang segala resah. Walau tak sepenuhnya. Walau lepas tu ada lagi dugaan lain. Lega. Hasrat nak berjumpa dengan orang yang betul untuk aku meluahkan akhirnya tercapai. Terima kasih Ya Allah kerana permudahkan pertemuan tu. Selebihnya aku serahkan sebaik-baik perancangan yang Allah dah tetapkan.

Tiba-tiba dah Disember kan? Maka genaplah 5 tahun aku dalam servis kerajaan. Lima tahun beb, muda sangat sebenarnya. Alhamdulillah, walau setahun jagung usianya pengalaman yang aku dapat sangat bermakna. Aku lebih kenal diri aku. Aku kenal orang dekat sekeliling aku. Pahit manis - lebih banyak yang pahit, kelat dan masam sebenarnya. Yang manis perubahan diri yang aku niatkan untuk jadi lebih baik daripada sebelum ni. Walau laser mulut aku masih lagi berbisa tapi aku cuba berpada-pada. Malu beb nak mem'fire' orang sesuka hati.

Segala makneka drama manusiawi yang jadi dalam hidup aku aku telan walau tak hadam - macam mana nak hadam tak sedap mana pun melayan kerenah yang tah bukan-bukan. Sekali lagi, aku hanya duduk di tepi sambil berpeluk tubuh dan menggelengkan kepala - kesian korang ni.

Fasa baru - Niat baru

Bukan sebab tak lama lagi nak masuk tahun baru masihi. Bukan macam tu - yang sebenarnya aku cuma boleh bagi masa untuk diri aku dalam servis ni dalam lima tahun lagi. Dalam tempoh ni aku akan buat yang terbaik dan yang pastinya dalam tempoh tu kalau aku tak pada kedudukan yang sepatutnya, aku rasa aku angkat kaki je la. Bye-bye.

Bukan sebab kecewa tapi ini semua cerita manusiawi - yang gila pangkat - yang takut kedudukan tergugat. Aku bukannya siapa-siapa pun. Tapi tu lah... bukan mudah nak jadi mudah. Ada saja cara orang nak sekat rezeki kita. Kadang aku sampai - eh, kenapa ni? apa hal jadi kat aku macam ni lak? Siut je korang ni, dah gila gaknya. Tak pe lah. Berbalik kita pada Yang Maha Esa. Allah dah catatkan rezeki untuk kita sekian banyaknya begini. Bersabar dan sabarlah lah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan