10 Disember 2014

Mental Block

 
Dalam konteks sebagai penulis - hal ini lumrah. Seumpama umur-umur senja yang sedang mengalami simptom menopaus. Buat semua perkara serba-serbi serba tak kena. 

Aku pernah alami 'writer's block ni. Rasanya macam kaki ko patah dan tongkat ko hilang. Tulislah macam mana pun - satu tahap ko rasa menyampah. Ayat-ayat ko hilang. Kalau disuruh mengayat untuk mengorat memang tahap ko kena reject awal-awal la. Tak payah bawak jumpa mak bapak bakal mertua ko.

Kaedah aku atasi perkara ni memang tak mahal mana pun - tapi air mata jantan akan jadi sangat murah seperti harga seplastik air daun ketum. Paham tak ni?

Ambil lah masa berapa lama pun. Tapi jangan lama sangat takut nanti jadi umang-umang yang hilang cengkerangnya lalu dihanyutkan arus. Parah sangat ni. Kahkahkah...

Kaedah lain aku cari buku yang bagi inspirasi untuk menulis. Plsssss... tolong jangan pergi pinjam or beli buku teknik-teknik menulis. Ini aku buat sebenarnya - tapi sangatlah bangang ye! Ko memang boleh menulis - teknik ko diasah dari sekolah rendah - jadi pelajar Masscomm - praktikal kat Berita Harian - pernah jadi copywriter radio tiba-tiba ko decide pinjam buku teknik menulis memang sah ko GILA. Aku la tu... bukan korang. 

Selamat mencuba dan menulis. Jangan takut. Allah ada. Mengadu pada-Nya Dia bagi jalan keluar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan