21 Mac 2012

dan kamu pun tahu

Saya cukup yakin yang kamu pun tahu. Tahu mengenai diri saya yang tidak cukup kuat untuk menghadapi realiti dan kejam dunia. Kamu memang patut tahu perjalanan hidup kita tak sama dan tak juga serupa. Jadi, kamu tak perlu bersimpati untuk saya.

Saya tidak kuat tapi tak bermakna saya lemah. Dan kamu patut tahu diri kamu juga sama seperti saya. Adakala diri kita tidak merasa kuat untuk menghadapi segala macam hal. Pada masa yang sama kita tak perlu menunjukkan kelemahan diri kita.

Dan kamu patut tahu tak selalu saya membuat keputusan yang betul untuk diri saya. Dan kamu patut tahu yang mana kamu patut mengingatkan saya dan menegur saya bila perlu. Kamu dan saya sama. Ya, kita sama-sama degil dan berpada-pada.

Dalam hidup kita perlu untuk tidak terlalu bergantung kepada siapa-siapa. Kerana di akhir hidup kita, kita hanya sendirian kembali ke dalam tanah. Walau tidak bergantung harap dengan siapa-siapa tidak bermakna aku-aku, engkau-engkau. Hidup dalam masyarakat sudah menjadi resam dunia untuk saling tolong-menolong tanda kita perlukan persahabatan, hormat-menghormati dan bersangka baik sesama kita.

Dan saya tahu yang kamu tahu apa maksud saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan