08 Mac 2012

Cerita Pendek

Hati siapa yang kamu sentuh pada saat ini? Barangkali bukan saya. Hati saya, diri saya tersentuh dengan satu cerita pendek yang membuatkan saya menitis air mata.

Seperti hujan yang turun di Putrajaya ini, air mata saya juga seperti hujan yang basah di pipi.

Ceritanya tentang pesan seorang ayah kepada anak gadisnya. Tentang cinta, maruah dan kasih sayang seorang ayah yang tidak berbelah bagi.

Pesan ayah itu, tahan-tahanlah perasaan kamu itu kepada si lelaki, jangan ditunjuk sehingga terlihat murah. Ingatlah Allah dengan banyak menyebut namanya.

Pesan si ayah lagi dalam karangan pendek itu, cinta itu bukan sekadar hati yang sedia memberi dan menerima cinta tetapi fikiran, emosi, fizikal juga perlu bersedia. Bukan hanya pada diri kita tetapi juga pasangan kita.

Sehingga ke hujung cerita tersebut yang membuatkan saya tersentuh jiwa lalu mengalir air mata - "baik buruk anakanda, anakanda tetaplah permata hati ayah. Kerana anakanda sudah memegang hati kecil ayah ini sehinggalah saat ayah mati, sedang ayah hanya mampu memegang tangan anakanda semasa anakanda masih kecil."

Pada ayat terakhir pesan si ayah, "sekiranya tidak mungkin ayah memegang dan memimpin tangan anakanda sekarang, izinkan ayah memegang dan memimpin anakanda dalam doa ayah."

Dalam sedar atau tidak, adakalanya seorang anak gadis gagal menyelami perasaan seorang ayah. Lalu, kerana cerita pendek ini tahulah saya walau mungkin abah saya jarang mengucapkannya atau mempamerkan perasaannya yang sebenar - sayalah permata hati abah dalam keadaan diri saya macam mana sekalipun.

Yang benar saya yang sedang menyapu air mata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan