19 Januari 2011

nota dari FB saya

manusia duniawi
by Hafizan Hamzah on Friday, July 30, 2010 at 1:56am

Ada tiada rasa gelisahku ini, aku hanya mampu pendam. Manusia duniawi sungguh kejam. Keparat juga mungkin. Mereka hanya tahu berpura-pura, tidak bertimbang rasa, pengecut lalu takut. Takut hilang arah. Takut hilang kuasa. Takut akan sesuatu yang ditakuti. Sesuatu yang berbeda-beda yang pada aku itu hanya ilusi cuma. Takut hanya perlu pada Pencipta kita sahaja.

Lantaran itu, manusia duniawi berperang-perang. Di sana sini mereka menyakiti. Disakiti hatinya lalu remuk-redam. Disakiti dirinya hingga luka berdarah. Siapa yang salah? Benar atau salah bukan persoalan. Lalu, ada yang memberi pandang – kau perlu tegar agar tidak bisa teguhmu dengan prinsip-prinsip yang kau percayakan – hanya diri kamu saja yang bisa memahamkan dirimu sendiri.

Kasih sayang itu pinjaman. Diberi sedikit kasih, diberi sedikit sayang. Ramai yang mengaku sayang. Tapi ada terkadangnya kita tak mampu membagi sayang. Kepada yang memberi patut menerimanya. Lalu, tertanya-tanya lagi. Apa benar ada orang yang tidak bahagia kerana kurang sayang?

Manusia duniawi hanya mahu menerima lantas sedikit memberi. Lihat saja perhubungan manusia duniawi dengan Pencipta-Nya. Yang Maha Pengasih dan Yang Maha Penyayang telah memberi segala-galanya. Sebagai hamba-Nya, jauh sekali aku akan berpaling daripada-Mu. Kerana kudratku semuanya atau segalanya adalah pemberian-Mu – Yang Maha Pemurah. Lantas apa lagi yang kita inginkan?

Rahmat dari-Mu aku syukuri. Tapi masih lagi diriku ini merasakan kurang memberi. Memberi syukur pada usai solat lima waktuku masih tidak setimpal dengan segala pemberian-Mu. Ya Allah… ampunkan dosa-dosaku. Dosa-dosa kedua ibu bapaku, adik-beradikku, guru-guruku, kawan-kawan yang kita sayang. Dosa muslimin dan muslimat sekelian alam. Amin Ya Rabbal Alamin.

-Hafizan Hamzah (CikPanda)-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan