03 November 2014

harapan

Bismillah...

Bila aku sakit ada yang memberikan harapan. Aku pun berharap pada harapan itu akan berpihak pada aku. Satu hari yang tengik terjadi dalam hidup aku bila mana harapan tu punah. Aku pun melolong meronta bagai nak gila. Bila aku tersedar - bangang gila tindakan aku tu. Tapi yang sebenarnya aku terlalu penat dan letih untuk banyak perkara.

Iman yang ada tak sebanyak dan setebal mana. Aku persoal dan pertikai perkara yang bukan dalam kawalan aku. Merepek. Jawapan yang aku tunggu tak seperti yang aku mahu. Tak ada penjelasan sebenarnya. Untuk kesekian kali dan entah berapa kali air mata merembes keluar lagi.

Takpe lah ini ujian Allah. Allah uji kita sebab sayang kita. Klise tp akur sebab aku masih sedar aku tenang bila mengingati-Nya. Hari demi hari aku dapat terima keadaan hingga ke hari ni. Walau ada orang lain pulak yang nak jadi tukang cerita terpulanglah. Yang mendengar pula kalau suka dengar cerita yang bukan aku yang sah atau kongsikan terserah koranglah nak percaya atau tak. Gila ko serius aku rasa cam someone special tahap selebriti tanahair yang tak popular mana! Haha...

Harapan tu masih ada tapi biarlah Allah Yang Maha Berkuasa yang tentukan jalan aku. Aku berserah dan berlindung hanya pada-Mu.

Teringat petikan buku yang aku baca malam tadi karya Bahruddin Bekri dalam Padanya Ada Cinta - "Jangan kita mendahului kerja Tuhan."

Tenang. Terima kasih atas doa kawan-kawan yang kita sayang. Jangan risaukan aku atau terima kasih kerana risaukan aku. Dugaan ini aku terima seadanya. Atas kebodohan dan kekurangan diri, aku belajar lebih lagi. Pengalaman mematangkan bukan mematahkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan