17 November 2014

cerita kartun pun tak kelakar macam ni

Bismillah.

Macam mana aku nak mula ye? Hidup ni ada naik dan turunnya. Kadang kita kat atas, kadang kita kat bawah. Kadang kita kat tengah, kadang kita kat tepi. Aku? Aku pun tak tau sekarang aku kat mana. Aku rasa aku kat tengah-tengah la. Lepas aku ada kat atas, aku pun dah rasa bedebuk ke bawah. Sekarang momentum aku pada takat sederhana.

Nak jadi cerita, berlaku kacau bilau dalam hidup aku. Sampai aku putuskan nak jahanamkan diri aku sendiri. Ok, cerita ni boring sudah. Sebab aku dah sedar diri lepas hantuk kepala kat dinding. Tak berbaloi pun aku benjolkan kepala aku sendiri. Sekarang aku dah ok. Ya, betul aku dah ok. Berkat kasih sayang Allah beri aku petunjuk. Alhamdulillah.

Ok, tajuk ada perkataan kelakar tapi aku rasa apa yang aku tulis ni macam tak kelakar. Hari-hari aku sekarang aku bertabah diri dan kuatkan semangat macam tak ada apa-apa berlaku. Hati kering beb! Aku boleh buat hati kering, tak ada perasaan. Emosi tah ke mana tu tak penting. Siapa cari pasal siap! Eh, tapi aku tak buat pun. Kasih sayang Allah bagi pada aku mahal harganya jadi tak payah buat year end sale la. Hmm... pe aku merepek ni ya.

Senang cakap macam ni la... cakap memang senang tapi nak sampaikan satu-satu perkataan jadi merepek je. Mudahnya begini la... akhirnya Allah tunjuk kebenaran. Kebenaran akhirnya bercakap sendiri. Aku senyum. Alhamdulillah. Kekalutan yang berlaku bukan aku penyebabnya. Kalau ada orang lain atau pihak yang nak aku tanggung kesalahan dorang, oh no way! You start it, you fix it.

Aku ambil pendirian untuk jadi pemerhati. Kesian... tapi tak pe la. Fungsi aku pun dorang dah kurangkan patutnya aku berterima kasih dan teruja atas kurniaan ni. Bila ada yang bertanya dan minta pendapat aku, aku bagi sebab tak rugi apa pun. Sekurang-kurangnya dorng boleh tahu aku bukan bagi cela keadaan. Fikirlah sebaiknya. Nilailah perbezaannya sekarang.

Sepatutnya kalau kita lebih menghormati kekalutan ni tak perlu berlaku. Apabila yang diatas kalut dan mengalutkan keadaan, tak yakin dengan kita, kita senyum je la dan duduk tepi. Berlagak pandai dan menghina kebolehan orang menampakkan kekejian engkau yang sebenarnya. Allah tutup aib kita, tapi kita pilih untuk aibkan diri sendiri - ni lah maksud aku.

Kalau korang ada kat tempat aku, memang korang akan bersetuju yang korang tengah tengok cerita kartun. Kadang-kadang hal yang jadi macam tengok drama. Drama yang korang tengok tapi korang malu nak tengok. Dah la tak ada hero hensem. Drama yang korang tengok kalut sangat. Sudahnya kita rasa kita yang tengah pegang remote control ni macam nak tukar channel lain je. Hah, dapat pun apa yang aku nak sampaikan. Metafora sangat ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan