21 Julai 2014

manusia bukan robot

Nah, cerita manusia hari ni. Segalanya mahu cepat. Cepat tak boleh lambat. Kesegeraan katanya. Aku khuatir. Banyak macam boleh jadi bila mahu cepat. Bukan aku sokong lambat yang melambat-lambatkan. Jangan salah tafsir. Belum aku sampaikan maksud dah ada yang tahu dan mahu bikin konklusi. Itu gila.

Berbalik pada manusia yang mahu dan suka cepat. Cepat tak salah. Yang salah manusia yang mahu cepat secepatnya. Dalam kata lain cepat jadi cemerkap. Sudahlah dia mahu cepat segala macam yang dimahu seperti baru minta sekarang semalam sudah diberi. Manusia macam ni gila. Sangat.

Aku manusia. Kita manusia. Dia pun manusia. Aku, kita dan dia manusia. Kita bukan robot. Aku benci manusia lain mahu merobotkan manusia lainnya. Sial! Maaf atas bahasa aku yang kasar. Sebab tidak ada sebab lain yang boleh buat aku lembutkan perkataan yang aku pilih. Manusia ini - yang suka cepat tapi cemerkap seperti sel-sel otaknya tidak bersambung. Terputus atau berselirat tah ke mana dalam otaknya.

Manusia yang merobotkan manusia bukan manusia. Sebab dia pun dah dirobotkan oleh tuannya. Gila sial. Semua ni buat aku menyampah tahap merepek! Aku benci manusia robot yang mahu dan hendak aku jadi macam mereka. Cis! Matilah kau! Sebab aku manusia bukan robot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan