13 Julai 2012

Katanya Mahu Jadi Pelukis

Cerita manusia.

Satu hari ada seorang remaja datang kepada saya. Katanya mahu jadi pelukis.
Setelah berbalas soalan dan jawapan, ada riak gelisah dari bahasa tubuhnya. Gelisah seperti sesuatu yang sangat dia mahu tapi dia tidak tahu bagaimana mahu memulakannya. Itu sebab dia bertanya. Tapi wajah dukanya ditutupi dengan senyum sengih - tidak terluah kata.

Dia bertanya lagi, 'Macam mana saya nak jadi pelukis, kak?'
'Sekarang kamu buat apa?'
'Saya tengah belajar.'
'Belajar apa?'
'Engineering.'
'Kenapa ambil engineering kalau nak jadi pelukis? Susah ke belajar engineering
Dia gelisah lagi.
'Tak susah tapi saya malas.'

Dalam hati saya, nasib kau bukan adik aku. Kalau malas tak ada ubatnya. Kalau kau adik aku dan kau jawab sebab kau malas, perkara pertama yang aku nak buat ialah bagi pelempang aku. Tak apa, back to reality.

Jawab saya, 'Kalau malas, susahlah.'
Dia sengih dan terus berlalu. Lepas dia pergi, terngiang-ngiang ungkapan seseorang pada saya 'tak semua yang kita nak, kita akan dapat'. Tapi, sesungguhnya saya tak suka ayat itu. Ayat itu seperti pembunuh. Belati yang tajam menusuk terus tepat ke jantung lalu mati.

Untuk remaja tu, saya rasakan bukan kerana dia malas tapi faktor tidak ada cukup dorongan untuk dia menjadi pelukis. Mungkin cita-citanya telah dibunuh oleh kata-kata pedih yang tak menyokong dirinya. Dan saya juga pernah melalui perkara itu. Faktor dorongan dan sokongan sangat memainkan peranan besar dalam setiap tindak-tanduk kita, kan? Setuju?

Ya, saya tahu anda setuju! (senyum)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan